Niornas stora val 2010

2010-09-13 @ 13:14:48 2010-09-13 @ 13:14:48

Gud, snart så ska vi välja gymnasium, once in a lifetime lixsom ?
Så det gäller ju att välja rätt, en balans mella det man tycker är roligt och det man tror man kan få jobb på .
Jag kommer att välja något som jag tycker är roligt i förstahand, för om 10 år vill jag inte sitta på mitt jobb och ångra att jag valde detta.
visst man kan byta men jag tror bara det kommer att bli klöddigt och sånt om man ska byta skola hela tiden ;s
Vi i min klass hade nån genomgång om gymnasieval/prao och jag fick veta att dom ska lägga ner HELA medialinjen!
Det var ju den linjen jag skulle gå! Tydligen så var det för få som fick jobb så dom la ner det, kul..

Vad ska man nu välja?
Det som liknar media mest är typ estetiska, med inriktng på bild men det är ju inte det jag vill.
estetiska är dessutom inte bara bild utan också musik och teater och jag är tondöv ;s

Jag vill typ jobba med pr eller layout, sånt kul men det finns ju ingen fkn linje som erbjuder de ?
Föresten så vill jag gå en linje som gör att man får behörighet till högskola sen utan att behöver gå extra kurser.
Detta minskar då antalet valmöjligheter:

* Naturvetenskap - som om jag klarar matte E ;s
* Estetiska - vad blir man ?
* Samhälle - Jag vill inte vara arbetslös sen ;(
* Naturbruk - Bonde, no thanks!
* Handel - Får kolla lite närmare på de :)
* och något annat..

Men seriöst, alla roliga saker då? Rese/turist linjen, jo då måste man plugga till extra poäng.
Fast fett coolt ändå och resa jorden runt och jobba på hotell med underhållning :D

Sen finns de ju en massa andra linjer men vad hjälper det om man inte vet vad man vill bli ?
Man väljer ju första, andra och tredje val så då behöver man ju dessuom alternativ på skolor!
vill hellst gå i malmö men man får ju se var man hamnar.

Iaf, gymnasieprocessen är skit lång: ha tillräckligt med poäng - välj linje - välj skola - välj flera alternativ - plugga som en idiot för att komma in på ditt första val -  FINITO!

Blää, känner verkeligen att jag måste läsa på mer om dom olika linjerna ;s

nu ska jag kolla simpsons, ses!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback